Donderdag 3 augustus - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van Evangelie Gemeente Houten - WaarBenJij.nu Donderdag 3 augustus - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van Evangelie Gemeente Houten - WaarBenJij.nu

Donderdag 3 augustus

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Evangelie Gemeente

03 Augustus 2023 | Roemenië, Reghin

Vandaag kunnen we wat uitslapen, helaas wordt de jongenskamer om 8.30 uur een uur te vroeg gewekt door kindergeluiden.

Om 10.30 uur starten we met de stille tijd groepjes en praten we over geluk. Wat heb je er voor nodig, wat zie je hier en wat doen de verschillen met je. Het zijn hier heeft op ons allen impact.

Geen programma vanmorgen maar wel een volle dag. Lunchpakket maken, zwemspullen pakken, GAiN-shirt aan en eventueel andere kleren mee voor uit eten in de avond.

Om 12 uur gaan we met de personenauto en twee busjes volgeladen met ons veertienen en gezin Prins (acht inclusief au pairzus), creamateriaal, de grote JBL box en heel veel water onderweg.

Er zitten al minimaal 50 kinderen te wachten als we een half uur later aankomen. Na nog even het programma doorgenomen te hebben en gebed voor de wijk en de kinderen gaan we van start met een warming-up, Bijbelverhaal voorlezen begeleid met simpel toneelspel en dan beginnen de spellen en creatieve verwerking.

Het zijn inmiddels honderd kinderen, iedereen van ons moet vol aan de bak. Rond het schminken staan wel 20 ongeduldige kinderen en binnen aan tafeltjes passen in de kleine ruimte 30 kinderen.

De kinderen uit dit Roma dorp zijn armer, feller en meer op zichzelf gericht of noem het assertief dan de voorgaande dagen.

We hebben een goede twee uur, maar wel slopend. Vraagt veel alertheid met deze kinderen om te gaan.

Vervolgens heerlijk naar het zwembad gegaan. Heerlijk water, ligweide ernaast en lekker kletsen etc. Na vijf minuten komt er een Roemeens-Nederlandse vrouw naar ons toe dat zij aan haar kinderen moest uitleggen wat een hoer is. Of we dat nooit meer moesten doen. We verontschuldigen ons en kunnen niet begrijpen dat een van ons dat gezegd heeft. Zij wijst een van de meiden aan en ze wordt erbij geroepen. Ze geeft eerlijk toe dat zij dat woord naar haar vriendin geroepen had toen zij haar in het water duwde. Zo zie je maar dat je altijd moet opletten wat je zegt;-) !

Ik praat later met deze vrouw: ze woont al negen jaar in Nederland maar heeft geen vriendinnen en ook geen werk omdat ze gediscrimineerd wordt. Dat wij aandacht aan de Roma’s geven valt bij haar helemaal verkeerd. Ze willen niet werken, krijgen te veel kinderen om geld mee te verdienen en zij moet altijd voor haar geld werken en zij krijgen van alles zoals wij en worden er ook nog arrogant van. Bij de uitgang spreekt ook de badmeester ons in goed Engels aan. Zelfde verhaal, hij verdiend €30 met hele dag werken, bedelen bij de Lidl levert een roma vaak €150 per dag op. “Dit moeten echt nooit meer doen”. Over discriminatie gesproken..

Enfin, heerlijke middag gehad en gaan nog uit eten. Leuke tent, buiten, gezellig en veel eten (vooral patat).

Thuis gaan nog aantal monopoly-deal doen, maar heel aantal ook snel slapen.

• 07 Augustus 2023 - 11:03

Manuel:

ga zo door; ‘Maar de Heilige Geest brengt ons tot betere dingen: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, mildheid, trouw, tederheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die zulke dingen veroordeelt.’

‭‭Galaten‬ ‭5‬:‭22‬-‭23‬ ‭HTB‬‬

• 07 Augustus 2023 - 14:18

Ria Van Vulpen:

heel mooi verhaal, maar hoe kun ja als christin in vredesnaam( om geen ander woord te gebruiken) dergelijke woorden gebruiken?

Dus ook tegen elkaar "andere taal" gebruiken?

Ik ben ook ooit op zo'n reis naar Roemenië geweest en herken veel van de omgang met de Roma. Ze zijn natuurlijk wel het "uitschot", maar de roemenen zijn zelf ook arm. Best te begrijpen. Maar geen reden om jullie mooie werk op te geven.

Gods zegen toegewenst.

• 07 Augustus 2023 - 14:42

Ria Van Vulpen:

lieve mensen, ik heb spijt van mijn opmerking hierboven gemaakt. mijn verontwaardiging is/was oprecht, maar nu ik er over nadenk, had ik dit niet zo moeten zeggen We maken allemaal fouten, dus sorry, mijn excuses. Ik vertrouw erop, dat me dit vergeven wordt. Een hele fijne en gezegende reis verder nog,