Vrijdag 4 augustus - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van Evangelie Gemeente Houten - WaarBenJij.nu Vrijdag 4 augustus - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van Evangelie Gemeente Houten - WaarBenJij.nu

Vrijdag 4 augustus

Door: Rosalie en Niels

Blijf op de hoogte en volg Evangelie Gemeente

04 Augustus 2023 | Roemenië, Reghin

7:00

De wekker ging, Jara keek mij aan, toen keek ze naar de wekker, deed ze haar ogen weer dicht en draaide zich om. ("In my defense heeft ze hier geen actieve herrinneren aan" -Jara) Dus toen stond ik maar op, een kwartier eerder want ik had corvée samen met mijn groepje (De stille leeuwen)

7:15

Febe, Niels en ik (Rosalie) dekte de tafel op, geïrriteerd omdat Jasper niet op kwam dagen. Gelukkig kregen we hulp van Mieneke.

7: 35

Iedereen zit aan de ontbijt tafel, sommige waren het droge brood van Roemenië zat en aten yoghurt met wat fruit. Ook maakte we voor vandaag weer een lunchpakketje.

Rond 9:00 misschien 9:30

Vertrokken we in de nieuwe groepjes naar de verschillende locaties.

Social work, weeshuis:

Vandaag mochten Jasper, Febe en Rosalie naar het weeshuis. Hier hebben we buiten spelletjes gedaan, en een versie op zakdoekje leggen mogen spelen met water, dit was heerlijk want vandaag was het tussen de 35 tot 40 graden. En daarna was het uitgelopen tot een watergevecht met emmers en bekers.

Hierna zijn we naar binnen gegaan en hebben we met de kinderen een knutsel werkje gemaakt, vlinders, hartjes, en slangen van ijzerdraad met strijkkralen. En toen werden we alweer opgehaald om te lunchen.

Kerk verven, Apalina:

Vandaag zijn we in Apalina begonnen met de 'echte' verflaag. Nadat we aan de bovenkant van de kerk de eerste laag (aangelengd met water) hebben afgemaakt, kon het echte werk beginnen. David, Hugo en Jesse deden met z'n drieën het grote rollerwerk. Jara verfde de randjes om de kozijnen en Jan en Lynn stonden samen op de stellage voor de randen bij het dak. Atilla liep ondertussen enthousiast rond en benadrukte hoe blij hij was met het resultaat. De lokale bevolking is in de middag verder gegaan met de achterkant van de kerk. Het is leuk om te zien hoe het zo opknapt.

Kinderopvang, dak maken, Glodeni:

Het is zonnige vrijdagochtend, met 5 man sterk vertrok de auto naar Glodeni om verder te werken aan het dak.

De 5 mannen stonden met al het gereedschap van Janko voor een dicht hek. Gelukkig kwam Josef snel aangescheurd met zijn gammele bak.

Niels mocht met Josef mee om de 'drillingmachine' op te halen bij het weeshuis van Atilla. De drilling machine paste niet in de gamelle bak van Josef, maar er stond een witte werkbus op het erf. Niels en Josef zijn naar de bouwmarkt geweest en hebben daarna bij het huis van Josef zakken met grind gevuld voor het samenstellen van het beton. Bij de bouwmarkt heeft Josef de jeep van Atilla gekregen, want Atilla had de werkbus nodig.

Stefan heeft de balk vakkundig bewerkt en geschilderd. Als de verf gedroogd is kan Josef de balk bevestigen. Er is hard aan de fundering gewerkt. Op de fundering komt een grote balk die stuk dak boven de trap kan ondersteunen.

De 5 hebben snel de spullen ingepakt en de auto volgeladen, want inmiddels was het kinderprogramma 20 meter verderop al bijna begonnen.

-Geschreven door Niels-

15:00 we beginnen weer met het kinderprogramma, we hebben weer 3 dansen opgevoerd, zoals altijd onlangs de warmte en wat protest. Een mooi verhaal mogen vertellen. We mochten meezingen met de liedjes van Attila en de kinderen. We leren inmiddels steeds meer de gebaren die erbij horen, en ook de tekst begint in ons hoofd te hangen. Daarna mochten we weer een estafette doen, jongens tegen de meiden. Touwtje trekken, voetballen, we hadden weer een knutseltje en er werd weer gesminkt.

Hierna hebben we snel opgeruimd en zijn we snel naar huis gegaan om te eten. Want daarna moesten we door naar de tienergroep, hier hebben we nog meer liedjes gezongen voor hun, en zij voor ons, Janko had een kleine preek voorbereid, we lieten een filmpje zien met een soort toneel dans, en er was een spel. Dit ging als volgt: er waren 4 teams, elk team kreeg een T-shirt, en welk team het shirt het snelste aankreeg won. Klinkt makkelijk toch? Nou de shirts waren ingevroren voor 2 dagen, dus niet te doen. De groepjes rende rond, gooide het harde blok op de grond, andere hielden m met zn allen vast om op te warmen, weer een ander groepje had bedacht om de motor van de auto te gebruiken, dus zette de auto aan en gaven flink gas. En weer anderen hadden een emmer gevuld met water en zout. Attila, de man die ons de opdrachten heeft gegeven en baas is van aantallen kerken deed ook enthousiast mee bij ons groepje, motor aan, plankgas, vasthouden, trekken, alles geprobeerd, helaas hebben wij niet gewonnen. Na alles hebben we nog met elkaar gebeden en zijn we terug naar huis gegaan.

10:45 sommige mensen proberen nu te slapen, andere zitten in de vergadering (dit is voornamelijk de leiding) en weer anderen spelen een spel met wat muziek erbij.

Deze dag is weer geslaagd en we zien allemaal uit naar een goed weekend. Bedankt voor al jullie steun. We hebben nu al trouwe volgers. Groetjes van de hele groep.

-Rosalie

• 04 Augustus 2023 - 23:37

Wim:

Top weer! Jullie houden ons uitstekend op de hoogte! Boeiend!

• 05 Augustus 2023 - 13:50

Diny Postma:

Tjonge wat beleven jullie veel zeg

Dit zal een indruk maken in veel van jullie levens, deze ervaringen vergeet je nooit meer.

Fijn dat er zoveel kinderen komen om samen te genieten. Van toneel.,bijbelverhaal en sminken en spellen doen.

Ben ook benieuwd hoe het verder met de kerk gaat, ook leuk om daar eens wat foto, s van te zien.

We bidden voor jullie

• 05 Augustus 2023 - 23:17

Antoinette :

Ik lees jullie blog even bij van de afgelopen dagen en wat doen jullie veel op een dag! Mooie dingen, op diverse plaatsen. Gelukkig ook ontspanning tussendoor en veel lol met elkaar. Een mooie nieuwe week gewenst!

Groetjes Antoinette

• 06 Augustus 2023 - 22:12

Susanne:

Leuk om te lezen, bedankt Rosalie en Niels voor jullie update[e-2764]

• 07 Augustus 2023 - 11:11

Manuel :

Oplossing voor het droge brood: wat melk, eieren en kneel: wentelteefjes maken!

veel zegen!!